-Hírek : Az eső elmosta a maláj futamot, Buttoné a győzelem |
Az eső elmosta a maláj futamot, Buttoné a győzelem
2009.04.05. 14:37
Száraz pályán rajtolt el a Forma-1-es mezőny a Maláj Nagydíjon, ám egy tartós zivatar a futam második felében teljesen ellehetetlenítette a versenyzést. A körözést félbeszakították, majd jó negyven perc várakozás után a versenyirányítás bejelentette, véglegesen leintik a versenyt. A győzelem Jenson Buttoné lett, a pontszerzők fele pontszámmal gazdagodtak.
Az időjósok már napokkal a maláj futam előtt esőt jósoltak vasárnapra, és az F1-es összecsapást néhány órával megelőző GP2-es sprintversenyt el is verte egy kiadós zivatar.
Ennek ellenére a királykategória tagjai száraz aszfalton sorakozhattak fel a 11. Maláj Nagydíj rajtjára, ám a pálya felett vészjósló felhők gyülekeztek. Sőt, Nick Heidfelddel rádión a start előtt néhány perccel azt közölték, hogy negyed órán belül eső várható.
Ezek a jóslatok persze nem mindig szoktak beválni, de az égre pillantva ezúttal a szokottnál nagyobb komolysággal kellett kezelni ezt az információt. Éppen emiatt a többség lágyabb keverékű gumival rajtolt, hiszen azok rövid távon jobb teljesítményre képesek.
Az egyébként a mezőnyből kimagasló Brawn-Mercedeseknek a jelek szerint egy futamon csak az egyik pilótájuk tud jól elrajtolni. Ausztráliában Rubens Barrichello aludt el, ezúttal pedig a pole pozíciós Jenson Button ragadt be. Illetve a negyedik helyről startoló Nico Rosberg lódult meg kiválóan, a Williams német pilótája az előtte lévő Jarno Trullit körbeautózta, majd a célegyenes végi első kanyarban kifékezte Buttont, így átvette a vezetést. A poros ívre szoruló Button kicsit meg is csúszott, így Trulli is elmehetett mellette a Toyotával.
Mindeközben a váltócsere miatt a negyedikről a kilencedik helyre visszasorolt Barrichello is remekül rajtolt el, a brazil felugrott az ötödik helyre, majd miután nagy nehezen áthámozta magát Fernando Alonso Renault-ján, már a harmadik helyen autózó csapattársa nyakán loholt.
Robert Kubica viszont el sem tudott indulni, autójában a BMW motor ugyanis megadta magát, de a lengyelt szerencsére ki tudták kerülni a mögüle rajtolók, így a tömegbaleset elmaradt. Heikki Kovalainen versenye ezúttal sem tartott túl sokáig, a McLaren-Mercedes finnje ezúttal Malajziában sem élte túl az első kört.
Az élen Nico Rosberg stabilizálta első helyét, Trullira pedig a két Brawn GP-s autó nem jelentett komolyabb veszélyt. Az ötödik helyen a nehezebb autóval rajtoló Alonso összefogta a mögötte lévőket. Az idén bevezetett aerodinamikai szabályoknak köszönhetően azonban nem kellett attól tartani, hogy hosszú körökön keresztül egymás mögött vonatoznak az érintettek.
Kimi Räikkönen még viszonylag könnyedén, egy remek manőverrel el tudott menni a spanyol mellett, de Mark Webbernek már jobban meggyűlt a baja a mezőny egyetlen kétszeres világbajnokával, ám végül a Red Bull Racing versenyzője is előzni tudott.
Elsőként Sebastian Vettel állt ki tankolni, ami nem volt meglepő, hiszen az ő autója volt a legkönnyebb, majd a 15. körben az éllovas Rosberg is meglátogatta szerelőit. A kevesebb üzemanyaggal elrajtoló pilóták is sorra kiálltak, de mindannyian újabb szett lágy gumit kaptak. A Ferrari viszont húzott egy merészet, Räikkönen autójára ugyanis felkerültek az extrém esőgumik.
Néhány körig ez azonban öngyilkos taktikának tűnt, de a 22. kör környékén elkezdett esni. Addigra azonban a finn Ferrariján a száraz pályán tönkrementek az esőgumik, így Räikkönen jócskán visszaesett.
A kerékcserék után Button vette át a vezetést Rosberg, Trulli és Barrichello előtt, vagyis azok álltak vissza az élre, akik a száraz pályán is az élmezőnyben voltak. Mindenki az esőgumikat tette fel, egyedül Timo Glock vállalta be az köztes, vagyis az intermediate abroncsokat, és mivel az özönvíz váratott magára, a Toyota döntése nagyon jónak tűnt. Olyannyira, hogy a többi pilóta is egymás után ment ki szerelőihez az intermediate szettért.
Mindez ismét felforgatta a mezőnyt, Glock már a második helyen autózott, de 27 körrel a leintés előtt átvette a vezetést, miután Button kiállt tankolni és gumit cserélni. A toyotás azonban nem sokáig élvezhette az első helyet, kiállt tankolni és feltették neki az extrém esőgumikat, hiszen a természet tovább játszadozott a mezőnnyel, ismét erősebben esni kezdett. Éppen akkor, amikor már a komplett mezőny feltette az intermediate abroncsokat, vagyis néhányan egy-két kör után ismét mehettek ki a boxba.
A 32. körben a pályára küldték a biztonsági autót, majd a következő körben piros zászlóval leintették a futamot, mivel helyenként már állt a víz a pályán, többen pedig ki is csúsztak. A mezőny a célegyenesben felsorakozott, néhány pilóta ki is szállt autójából. Ekkor 24 kör volt még hátra a hivatalos versenytávból, de a maximális időhatárig, a két óráig is volt még jó 55 perc.
Ha piros zászlóval megszakítanak egy Forma-1-es versenyt, és a kétórás időlimit lejárta előtt legalább 10 perccel nem lehet újra elrajtoltatni a mezőnyt, akkor a piros zászló meglengetése előtti utolsó teljes kör eredménye alapján kell végeredményt hirdetni.
Jó 25 perces várakozás, evés-ivás után a pilóták elkezdtek visszaülni az autókba, sőt, a rajtrácsra is feltolták az autókat. Az eső azonban nem igazán csillapodott, sőt, mivel maláj idő szerint már elmúlt fél hét, lassan a sötétedéssel is számolniuk kellett a pilótáknak. Egyre valószínűtlenebbnek tűnt, hogy újra elrajtolhat a mezőny.
Nyolc perccel a kétórás limit letelte előtt hivatalosan is bejelentették, hogy a futam nem rajtol újra. Mivel a mezőny nem teljesítette a versenytáv 75 százalékát, ezért a pilóták a szokásos pontok felét kapták meg.
Ha kalandos körülmények között is, de Button megszerezte idei második, pályafutása harmadik Forma-1-es futamgyőzelmét. Nick Heidfeld lett a második, Timo Glock pedig a harmadik.
A Brawn GP a pontok megfelezése ellenére is elszakadt üldözőitől a konstruktőrök versenyében, hiszen Barrichello az ötödik helyen végzett a másik autóval. A Toyota is erős hétvégét zárt, Glock mögött Trulli negyedik lett. A maradék pontokon Mark Webber, Hamilton és Rosberg osztozott.
-f1ferrari.hu
|