A Formula–1 előtt:
Felipe Massa kilenc esztendős korában gokartozással kezdte az autóversenyzői pályafutását São Paulóban. Az ifjú versenyző már az első szezonjában a negyedik helyen végzett a Paulista Micro A gokart bajnokságban. További hét éven keresztül volt gokart versenyző, a legjobb eredménye egy harmadik hely volt 1997-ben.
1998-ban komolyabban kezdett foglalkozni az autóversenyzéssel a brazil Formula Chevrolet sorozatban. Első szezonjában az ötödik helyen végzett, a következő idényben pedig a fiatal versenyző megnyerte a bajnokságot. Tíz futam közül három futamgyőzelmet produkált abban a szezonban. Ez egy szenzációs teljesítmény volt Felipe Massától, hiszen még eléggé zöldfülűnek számított a sorozatban. 2000-ben a brazil pilóta Európába érkezett, hogy az olasz és az európai Formula Renault sorozatban versenyezzen. Már az első szezonban mind a két sorozat bajnoki címét elhódította, a Cram Competition színeiben pedig nyolc versenyt nyert a szezon során. 2001-ben a Formula–3000-es Euro-szériában folytatta pályafutását, ahol a Draco Competitionnel nyolc futamból hatot nyert meg, és ez természetesen a bajnoki címet is jelentette számára. Néhány verseny erejéig részt vett az Európai Túraautó Bajnokságban (ETC) is az Alfa Romeóval. Teljesítményére felfigyelt a Formula-1-es Sauber-Petronas csapat, amely tesztelési lehetőséget ajánlott neki, majd a 2002-es szezonra versenyzői szerződést kapott.
A Formula–1-ben:
A szezon során 4 pontot szerzett csapatának, és a tizenkettedik helyen végzett a pontversenyben. Massa gyors volt, ám sokat hibázott és állandóan megpördült, így a 2003-as esztendőre nem hosszabbították meg a szerződését. A Ferrari vezetősége azonban úgy vélte, van benne fantázia, így felkarolták az ifjú versenyzőt, és a 2003-as szezont a maranellói csapatnál tölthette tesztpilótaként. Ez az év nagyon sokat jelentett a fiatal brazil számára, hiszen sikerült csökkenteni a hibaszázalékát, és fejlődött az autó beállítása terén is. Massa menedzselését a Ferrari csapatfőnökének fia, Nicolas Todt vállalta. 2004-ben a ferrari indíttatására a Sauber-Petronas csapat újra leszerződött a brazil pilótával. Ebben a szezonban 12 pontot gyűjtött, és a tizenkettedik helyen végzett a bajnokságban. Csapattársa, Giancarlo Fisichella a tizenegyedik lett. 2005-ben az 1997-es világbajnok, Jacques Villeneuve lett Massa csapattársa. A brazil általában gyorsabbnak bizonyult a kanadainál, és a világbajnoki pontversenyben is megelőzte.
2005-ban Rubens Barrichello váratlanul úgy döntött, hogy nem tölti ki 2006 végég szóló szerződését a Ferrari színeiben, hanem a Hondához szerződik. A csapat számára kézenfekvő volt, hogy Massa lesz a második számú pilóta, akinek már évek óta egyengették a pályafutását. Massa az évben sokszor segítette csapattársát, Michael Schumachert, hogy megnyerje a versenyt, ő maga Törökországban szerezte meg pályafutása első győzelmét, majd Interlagosban, hazai pályán is első lett. Ezen a futamon a Ferrari megengedte, hogy Massa a hagyományos piros helyett nemzeti színű overálban versenyezhessen. Miután Michael Schumacher Monzában bejelentette visszavonulását, a csapat egyúttal nyilvánosságra hozta a 2007-es pilótafelállását. Massával 2008-ig szerződést hosszabbítottak, míg a brazil csapattársa a finn Kimi Räikkönen lett.
2007-ben Massa csapattársa, a finn Kimi Räikkönen világbajnok lett, ő pedig a 4. helyen végzett a bajnokságban. Massa a szezonban három futamgyőzelmet szerzett, Bahreinben, Spanyolországban és Törökországban, és hatszor indulhatott a pole pozícióból. Egyszer esett ki, Olaszországban, technikai hiba miatt. Kanadában Giancarlo Fisichella-val együtt kizárták, mert nem vették figyelembe a boxkijáratnál a piros lámpát. Az utolsó Brazil Nagydíjon a két McLarenes és finn csapattársa volt esélyes az egyéni világbajnoki címre, a brazil már nem. Massa megszerezte a pole pozíciót, de a versenyen „csak” második lett. A Ferrari megnyerte a konstruktőri Vb-t, miután a Mclarent kizárták a konstruktőri bajnokságból.
2008-ban Massa az Ausztrál Nagydíjon műszaki okok miatt kiállni kényszerült, pedig a negyedik helyről kezdhette a futamot. A Maláj Nagydíjon a pole-ból indult, de megpördült és kiesett. A verseny után többen bírálták Massa teljesítményét, mondván, hogy a kipörgésgátló és egyéb segédeszközök betiltása után nem képes megfelelően uralni az autót. A soron következő Bahreini Nagydíjon messze a leggyorsabb volt a szabadedzéseken és alig maradt le az első rajtkockáról. A versenyen már az első körben az élre állt, és magabiztosan nyert, és ezzel megszerezte első 2008-as pontjait.
A következő nagydíjon a harmadik helyről indulva ezüstérmes lett. Räikkönen győzelme révén a Ferrari zsinórban második kettős győzelmét ünnepelhette.
Törökországban, ahol a megelőző két évben megnyerte a versenyt, ismét jó esélyekkel indult. Az elsők között volt a szabadedzéseken, és az időmérőn a pole pozíciót is megszerezte. A versenyen a harmadik helyről induló, három-kiállásos taktikát alkalmazó Lewis Hamilton végig a nyomában volt. Könnyebb autójával az első boxkiállások után meg is előzte, de nem tudott elegendő előnyt szerezni ahhoz, hogy előtte maradjon. Massa zsinórban harmadszor is megnyerte a Török Nagydíjat, és fölzárkózott a világbajnokság második helyére, Räikkönen mögé, ahonnan visszaszorult a harmadikra a Monacói Nagydíj után. A hercegségben megnyerte az időmérő edzést és az esős futamot is vezette az elején, de Hamilton merész taktikájának és saját hibájának köszönhetően csak a harmadik lett.
Felipe Massa a Kanadai Nagydíjon jelentős hátrányba került, amikor is a Safety Car bejött a pályára. A tömeges boxkiállásoknál a két Ferrari egyszerre ált ki, és ezáltal Massát nem tudták rendesen megtankolni. Räikkönen nem sokkal később kiesett, miután Hamilton a boxutca kijáratánál hátulról nekiütközött, Massa pedig a következő körben kénytelen volt újra kiállni üzemanyagért. A mezőny végéről, szép előzésekkel az 5. helyre tudott fölzárkózni. Az így szerzett pontjaival, először az évad során, Räikkönen elé került a pontversenyben, de maradt harmadik, mert a futamot megnyerő Robert Kubica mindkettejüket megelőzte.
Franciaországban jól szerepelt a szabadedzéseken és az időmérőn is, a pole azonban Räikkönené lett. A versenyen a második helyen haladt, amikor csapattársa kipufogó-problémák miatt lelassult és így megelőzhette. Massa pályafutása során először az élre állt a világbajnoki pontversenyben.
A Brit Nagydíjon a csapat hibája miatt csak a 9. rajthelyet szerezte meg, és az első körben megpördült, így visszaesett az utolsó helyre. A verseny alatt végig szenvedett, és számtalanszor megpördült, és a versenyt csak az utolsó, 13. helyen, két kör hátrányban fejezte be. Ezzel a világbajnokságban utolérte a versenyt megnyerő Hamilton, és a negyedik helyen célba érő Räikkönen, így hármas holtverseny alakult ki. Hármuk közül Hamilton vette át a vezetést a világbajnokságban.
A Német Nagydíjon a második rajtkockát szerezte meg, a versenyen a harmadik lett.
A Magyar Nagydíjon a második sorból rajtolhatott a McLarenek mögül. A brazil pilóta lerajtolta az előle induló ellenfeleit. A verseny nagy részét Massa vezette, a csapat már gondolatban elkönyvelte a futamgyőzelmet, ám három körrel a leintés előtt Felipe Massa motorja a célegyenesben elfüstölt. Massa a versenytáv 90%-át teljesítette, így a 17. helyre rangsorolták. A motorhiba miatt a világbajnokságban visszaesett a 3. helyre, csapattársa mögé, aki a versenyen a harmadik lett.
Az Európai Nagydíjon, az új valenciai pályán rajt-cél győzelmet aratott, ami teljes mértékben kárpótolta a Hungaroringi fiaskóért. Ezzel a győzelemmel 6 pontra jött fel Hamilton mögé, viszont Kimi Raikkönen motorja elfüstölt a verseny utolsó szakaszában, hasonlóan, mint Massáé a Magyar Nagydíjon.
A Belga Nagydíjat Räikkönen kicsúszásának és Hamilton 25 másodperces büntetésének köszönhetően megnyerte.
Az esős Olasz Nagydíjon a 6. helyről indult és ugyanitt fejezte be a versenyt, maga mögött tartva Lewis Hamiltont. A futamot meglepetésre Sebastian Vettel nyerte.
Szingapúrban, a Formula–1 első éjszakai edzésén megszerezte a pole pozíciót. A futamon az élen haladt, amikor Nelsinho Piquet balesete miatt Safety Cart-t küldtek be, ami mögül mindenki egyszerre jött ki tankolni. A jelzőrendszer hibájából túl korán indult el és magával rántotta az üzemanyagtömlőt, amit a boxutca végéig húzott. Csak jelentős időveszteséggel tudott visszaállni, ráadásul a verseny végén meg is pördült, így pont nélkül, 13.-ként fejezte be a nagydíjat. A versenyt meglepetésre Fernando Alonso nyerte, Hamilton harmadik lett.
A Japán Nagydíjon csak az 5. helyről indulhatott. A verseny elején a rajtnál visszaesett Hamilton megelőzte, de összeütköztek és utóbbi megpördült. Csak a mezőny végére tudott visszaállni, míg Massa továbbhaladt, de nem sokkal később boxutca-áthajtásos büntetést kapott Hamilton meglökéséért. A mezőny hátsó feléből kapaszkodott vissza, amikor ütközött a boxból éppen kihajtó Bourdais-val. Ezúttal ő állt keresztbe a pályán, de folytatni tudta a versenyt és a leggyorsabb kör is megfutva, a 8. helyen ért célba. Massa a nagydíj után tagadta a felelősségét mindkét esetben. Bourdais az ütközésért utólag 25 másodperces büntetést kapott, így Massa feljött a 7. helyre, 5 pontosra csökkentve a hártányát a 12. helyen célbaérő, pontot nem szerző Hamiltonnal szemben.
A Kínai Nagydíjon a 3. helyről indult, és a 2. helyen ért célba. A futamot Lewis Hamilton nyerte, így az utolsó, Brazil Nagydij előtt az előnye 7 pont Felipe Massa előtt.
|